Guitar

Compensatie, Harmonie and Vertraging


Compensatie


Elk instrument dat bespeeld wordt, heeft een dood punt. Dit is de vertraging tussen het aanslaan van het instrument en het produceren van geluid. Bijvoorbeeld: Bij het bespelen van een elektrische gitaar hoor je nooit exact op het moment dat je de snaar aanraakt al het geluid. Er is eerst een ['ktch'!] of storingsgeluid hoorbaar, voordat je de noot op volle kracht hoort spelen.


Om dit fenomeen tegen te gaan worden alle gequantizeerde noten 1/64e van een seconde naar voren verplaatst op de tijdlijn. Ze komen dus een fractie vóór de maatstreep te staan. Hierdoor horen we de gitaar op volle sterkte, precies het juiste moment waar dit hoort. Als we dit truukje niet uithalen, lijkt het of de gitaar elke keer nét iets te laat inkomt. Door met de positie van de noten op de tijdlijn te spelen, maken we het muziekstuk minder robot-achtig en meer natuurlijk.


Vertraging


Om het muziekstuk wat ruimtelijker te laten klinken voegen we vertraging toe ('Delay'). Bij het nummer dat ik maakte gebruik ik zelfs twee 'DDL-1 Digital Delay' modules met elke een hogere vertraging. De eerste is ingesteld op 4ms en de 2e on 6ms. Hierdoor krijgen we twee echo's. In onderstaande video en het geluidsfragment aan de rechter kant, kun je de echo op het eind echt goed horen.


Volgende pagina (galm)

Compensatie (de zwarte lijn is de maatstreep)
Digital Delay Effect

Tijd voor vertraging

Compensatie en vertraging

Voorbeeld van een kleine afwijking: de noten lijken net iets te laat in te starten.

Voorbeeld van een gecorrigeerde afwijking: de noten starten nu op het juiste moment.